Торзия на яйчник

Какво представлява торзията на яйчника?

Торзията на яйчника е едно от спешните състояния в гинекологията. Торзията представлява буквално „завъртане“ на яйчника около оста си, което води до притискане на кръвоносните съдове и спиране на притока на кръв. Липсата на кръвоснабдяване предизвиква процеси на некроза в яйчника, водеща до изключително силни болки в съответната страна, което е и доминиращият симптом в клиничната картина.

Яйчниците са разположени по такъв начин в таза, че в нормално състояние те стоят фиксирани и не могат да се торквират (или „завъртят“). Торзията се получава в случаите, когато има увеличаване на обема на яйчниците, например при наличието на кисти, включително доброкачествени и фунционални, както и при жени със стимулация по време на асистирана репродукция.

Торзия на яйчник и маточната тръба. Ясно се вижда осукването на съответните органи около оста си, водещо до прекъкъсване на кръвния поток

Как се лекува торзията на яйчника?

Леките форми на торзия могат да се лекуват симптоматично, с коктейл от спазмолитици, водещо до отшумяване на болките. Пациентките трябва да избягват физическо натоварване и резки движения, които да увеличат завъртането и кръвотока към яйчника да спре напълно. Ако болката не се повлиява от консервативната терапия и симптомите се влошават, следващата стъпка е оперативното лечение. Златният стандарт е лапароскопска операция, при която яйчникът се освобождава от завъртането (т.е. се деторквира) и се отстранява кистата, предизвикала торзията. При жени с уголемени яйчници при ин витро, където няма отделна кистична формация, а яйчниците цялостно са уголемени, завъртането на яйчника в обратна посока и освобождаване от торзията е достатъчно лечение. При този тип операции яйчника се запазва, заедно с репродуктивния потенциал на жената.